Zienswijze indienen tegen de komst van F35 straaljagers boven Oosterduinen? Kies uw brief.

Auteur: Redactie op 22 februari 2025

Wie door berichtgeving in de media (waaronder deze website en het Oosterduinen Journaal van 4 februari) zou de wens kunnen hebben om aan de overheid te laten weten tegen de stationering van F35 straaljagers op Groningen Airport Eelde (GAE) te zijn. Oosterduinen ligt in het overlastgebied van deze straaljagers die volgens velen ‘ongezond en schadelijk’ lawaai maken. Als het doorgaat zullen zij 2300 keer per jaar opstijgen en landen op GAE.

Twee inwoners van Oosterduinen maakten een concept ‘zienswijze’ die wij hier bij wijze van service aan de lezers plaatsen. De inhoud komt niet van de redactie of de VvHO. Onderaan staat het adres waar de zienswijze kan worden ingediend. Kies de brief die u het meeste aanspreekt en knip-plak die.

Tekst knippen en plakken:

BRIEF 1

Aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Betreft: Zienswijze formulier Groningen Airport Eelde F 35 Nee.
Norg (datum)

Geachte M.,

Hierbij dien ik als bijlage de zienswijze in. Deze zienswijze betreft het stationeren van F-35 vliegtuigen op Groningen Airport Eelde (GAE). Wij zijn tegen stationering van de F-35 op GAE. En wel om verschillende redenen. Zoals de geluidsoverlast in de aanvlieg- en landingsroute, die is overweldigend met uitschieters van meer dan 125 decibel. Overschrijding van de geluidsnorm is dus aan de orde. Dit leidt tot onherstelbare en onbehandelbare gehoorschade en doofheid. Dit geluid overschrijdt de risicodrempel voor gehoorschade, op een werkplek is meer dan 80 decibel niet toegestaan zonder gehoorbeschermers. Langdurige geluidsoverlast is schadelijk voor het gehoor en geeft ook problemen met leren en concentratie. Vanaf 65 dB is er een risico op hart- en vaataandoeningen. Zeker kinderen zijn nog kwetsbaar voor onherstelbare gehoorschade. Deze geluidsoverlast in een redelijk dichtbevolkt gebied is onacceptabel. Bescherming tegen gehoorschade is alleen mogelijk door het dragen van gehoorbeschermers. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Bovendien is het onbekend wanneer en waar er overschrijding van de geluidsnorm zal plaatsvinden. Met andere woorden, de mogelijkheid tot geluidsoverlast is door bewoners en gebruikers van een gebied onvoorspelbaar en kan er in principe 24 uur per dag en zeven dagen in de week zijn. Het is dus onmogelijk hierop te anticiperen door bijvoorbeeld het gebied te verlaten. Dit leidt tot het ervaren van stress, spanning en slapeloosheid. Het jarenlang ondergaan van de geluidsoverlast geeft dus te veel schade voor bewoners en gebruikers van het gebied.

GAE gaat de burgerluchtvaart ook al uitbreiden met meer vluchten en langere openingstijden. Bewoners in Groningen en Drenthe zijn en worden al bovendien al onevenredig hard getroffen door overlast van gaswinning en opslag, zoals bijvoorbeeld in Langelo. Nog decennialang zal er aardbevingsschade zijn in dit gebied. Recent is bekend geworden dat er kussengas gewonnen gaat worden waarbij nog onbekend is wat de gevolgen zullen zijn. De schadeclaims van de mensen door het leed van overlast van deze F-35 vliegtuigen wegen niet op tegen het voordeel van stationeren op GAE. Gehoorschade, hoge bloeddruk, psychische stress, ptss, aan mensen en dieren. Schade aan huizen en natuur. Beperkingen voor de nabijgelegen bewoners wegens veiligheidseisen, spionage en aanslagen. Mogelijk zelfs verhuizing, afbraak van huizen door deze geluidsoverlast en veiligheidszones.
Onbespreekbaar.

GAE is een verliesgevend burgervliegveld en niet te bewaken, of alleen tegen hoge kosten, om de veiligheid van de F-35 en de bewoners van dit gebied te kunnen garanderen. GAE is niet geschikt voor stationering van de F-35. Alternatieven: Lelystad Airport of misschien Twente Airport wat al een militair vliegveld was maar afgestoten door defensie. Dit is het beste alternatief, ook de beveiligingskosten zijn er minder.

Een erg duur alternatief zijn 4 vliegdekschepen met F-35, totaal ongeveer 250 stuks vliegtuigen. Gelegen op 4 verschillende plekken; de Middellandse Zee, de Atlantische Oceaan, de Noordzee en de Oostzee. Of plaats ze in Groenland, dunbevolkt en een strategische plek tegen Rusland en ook tegen Amerika. Maar op GAE: Nee!

De kosten zullen de stationering van de F-35 overschrijden. Een uurtje oefenen kost gemiddeld 25.000 euro. Dat zijn bedrijfskosten. Maar de overlast is niet in geld uit te drukken. Dit geld kan defensie beter aan drones, afweer, munitie, lasers en andere wapens besteden. Het nut van de F-35 is beperkt. Bijvoorbeeld onderschepping van vijandelijke vliegtuigen en kruisraketten op middel- en lange afstand. Een bommenwerper kan nog implosie bommen afgooien. Is de F-35 ook geschikt voor drones of kruisraketten die laag vliegen (onder de radar grens). Volgens mij niet. De F-35 heeft in de huidige oorlogsvoering maar een beperkte functie. De overlast daarentegen is erg groot. En volgens mij is in het geluid bij starten en landen het geluid bij dreiging dus dat de naverbranders worden gebruikt niet meegenomen, mogelijk dan 150 decibel?

Dus F-35 op GAE: Nee! Naast aardbevingsschade ook F-35-schade? Nee, wat is de volgende schade? Radiatie?

Hoogachtend
Naam
Adres
Plaats

BRIEF 2

Aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat

Betreft: Zienswijze Groningen Airport Eelde F 35 Nee

Norg 25 februari 2025

Geachte mijnheer Madlener,

Hierbij dien ik mijn zienswijze betreffende het stationeren van F-35 vliegtuigen op Groningen Airport Eelde in. Ik ben tegen stationering van de F-35 op Groningen Eelde Airport en wel om de volgende redenen.
1. Er zal sprake zijn van regelmatige ernstige overschrijding van de geluidsnorm. De geluidsoverlast in de aanvlieg- en landingsroute, is overweldigend met uitschieters van meer dan 125 decibel. Dit kan leiden tot onherstelbare en onbehandelbare gehoorschade en doofheid. Tevens is gebleken uit onderzoek dat vanaf 65 dB er een risico bestaat op hart- en vaataandoeningen. Ook is bekend dat geluidsoverlast (ernstige) stressgerelateerde ziekten tot gevolg heeft voor mensen. Geluidsoverlast heeft tevens een grote invloed op het welzijn van onze fauna.
2. Daarnaast is het onbekend wanneer en waar gevlogen wordt en wanneer overschrijding van de geluidsnorm zal plaatsvinden. Deze onvoorspelbaarheid geeft een extra verzwarende belasting voor mens en dier.
3. Niet alleen voor gezonde volwassenen maar zeker ook voor kinderen, lichamelijk kwetsbare mensen en ouderen neemt de kans op gehoorbeschadiging en ziekte toe door hem bloot te stellen aan zware geluidsbelasting. En niet te vergeten de extra zware belasting voor onze (beschermde)natuur, dieren en milieu.
4. Bewezen is dat vliegen bijdraagt aan milieuvervuiling in de vorm van de uitstoot van fijnstof. Het inademen van ultrafijnstof heeft effect op de gezondheid van mens en dier. Het kan bv. leiden tot ontstekingen in de longen. Er zijn ook wetenschappelijke aanwijzingen dat er effecten kunnen zijn op het functioneren van het hart- en vaatstelsel. Bij dieren is ontdekt dat het inademen van fijnstof effect heeft op het centrale zenuwstelsel. Wetenschappelijk wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de effecten van fijnstof. Wel is zeker dat het lichaam de stof zelf niet goed kan opruimen.
5. De kop van Drente bestaat uit grote delen bos, akkerbouw, veeteelt en kent meerdere beschermde natuurgebieden (NNN regio). Met een toename van het vliegverkeer zal de druk op ons natuurgebied, op de mensen en dieren dus ernstig worden belast.
6. We wonen en verblijven in een gebied dat bestaat mede dank zij toerisme. De impact op de toeristische sector in ons gebied zal groot zijn met de komst van militaire vliegtuigen, de geluidsoverlast, de belasting van het milieu als ook de onvoorspelbaarheid van het vliegverkeer.
7. Vliegveld Eelde wil en gaat de burgerluchtvaart al uitbreiden met meer vluchten en langere openingstijden. Dit geeft al meer dan genoeg belasting op mens en natuur in de kop van Drenthe. Nog meer geluid- en milieubelasting op ons gebied willen we niet!
8. Daarnaast is vliegveld Eelde een verliesgevend burgervliegveld en is niet ingericht voor het faciliteren van een militair vliegveld. Een militair vliegveld vraagt een geheel andere vorm van bewaking en onderhoud. Een militair vliegveld in Eelde is nauwelijks of niet te bewaken anders dan door nog meer kosten te maken. Tevens is een combinatie van een burgervliegveld met een militair vliegveld geen goede combinatie en wat ons betreft zeker niet wenselijk!

Conclusie is dat Groningen Eelde Airport absoluut niet geschikt is voor stationering van de F-35. Het stationeren van en het vliegen met de F-35 in een redelijk dichtbevolkt en natuurrijk gebied is wat mij en ons bewoners en recreanten betreft onacceptabel.

Ik roep u dan ook dringend op om betere en minder belastende oplossingen te bedenken voor het stationeren en vliegen van militaire vliegtuigen op Nederlands grondgebied.
Laat Eelde en de kop van Drenthe alstublieft met rust!

Norg, DATUM
Postcode


Hoe dien je een zienswijze in?

Ga hiervoor naar: https://fd2.formdesk.com/minienw/zienswijzenformulier_groningen_airport_eelde/?get=1&sidn=5aa82231961b448bae00d60b96e302e0

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *